Gravacions Plenaris »Què és un Porrat? El Porrat de Ròtova: Sant Macià.

Què és un Porrat? El Porrat de Ròtova: Sant Macià.

Un porrat és una fira que se celebra baix l’advocació d’un sant. L’element més característic d’esta festa consisteix en un mercat a l’aire lliure on es posen a la venda productes tradicionals, dolços i fruites seques. L’origen d’este costum popular s’atribuïx a la veneració de la societat agrícola als sants, per a aconseguir bones collites i fertilitat dels seus animals.

El Porrat de Sant Macià

Encara que hi ha referències històriques prèvies, que el situen al s. XVI, podem dir que l’origen del Porrat de Ròtova ens remunta al segle XVIII, quan els frares del convent de Sant Jeroni celebraven per Sant Macià un mercat per a l’intercanvi de cavalleries i ramats. L’antic mercat que es parava a l’entrada del Convent esdevindria també amb el temps en una concorreguda fira o porrat on assistien les gents de la contornada.

L’exclaustració dels frares l’any 1835 provocà que finalment la fira o el Porrat del convent es traslladés als carrers de Ròtova. Conta la tradició oral de Ròtova que fou el Tio Macià, molt devot del sant i desitjós de celebrar la seua onomàstica, l’encarregat de traslladar la festa i els firers al poble l’any 1874.

Al llarg dels anys, el Porrat ha sofrit moments àlgids i de declivi, però sense arribar a desaparèixer. La celebració del Porrat fou revivat novament en la dècada dels anys 90 i es plantejà la realització d’un Porrat més atractiu al públic amb la incorporació d’una completa programació que actualment inclou: continguts culturals, mostres d’associacions del poble, tallers, jocs per als més menuts, danses populars, concerts de música, balls, cercaviles, animació de carrer, revetlles, jornades gastronòmiques, etc.

També cal destacar el mercat d’època que s’instal•la al centre del poble i la Fira Agroalimentària  incorporada a l’any 2001, que ha anat consolidant-se i adaptant-se, convertint-se en un dels esdeveniments més singulars del Porrat del nostre poble.

L’actual Porrat de Ròtova o Porrat de l’interior compta amb més de cent anys d’antiguitat, i està considerat com un dels més importants i concorreguts dins de la ruta dels porrats de la Safor, com així ho destaca la seua recent declaració com a Festa d'Interés Local de la Comunitat Valenciana, a l'any 2008. Cal destacar també que gràcies al Porrat de Sant Macià, Ròtova fou declarada Municipi Turístic a l'any 2001.